För en brukad och bebodd skärgård
med rent vatten och rikt biologiskt liv
i ett väl hävdat och med ömsint omtanke
bebyggt kulturlandskap.
Kraftigt försenad har äntligen den stora trafikpolitiska propositionen
"Moderna transporter" lagts fram. Det är ett digert aktstycke
på 351 sidor. I detta finns ett avsnitt om fritidsbåtar och
snöskotrar!
Förslaget innebär i korthet att riksdagen får besluta om
klartecken för en utredning gällande förarbevis samt båtregister
för "större" fritidsbåtar. Som tidigare rapporterats
i Skanken tycks alla partier utom moderaterna vara positiva till detta.
Lätt förvirrad medierapportering (gäller förhoppningsvis
inte Skanken)
I en stor artikel i Sv.D (19/4) påstås att registreringsplikten
skulle gälla båtar över 7 meters längd och att samma
kriterium skulle tillämpas vid krav på förarbevis. Om detta
vore riktigt skulle konsekvenserna bli absurda. En åtta meter lång
skötbåt med maxfart 8 knop skulle både vara registrerad
och endast få framföras av någon med förarbevis, medan
den 6,5 meter långa hardtopbåt, som dånar förbi i
40 knop, inte skulle drabbas av några sådana krav.
I propositionstexten finns inga gränser, baserade på båtlängder, angivna och departementets handläggare förnekar dessutom existensen av sådana kriterier. De hävdar att det blir utredningens sak att komma med förslag. Detta gäller även införandet av åldersgränser.
Departementet har den (möjligen fromma) förhoppningen att det inte skall ta lång tid att bli klar med utredningen. Troligen blir Sjöfartsverket huvudansvarig.
Som nämnts innebär förslaget att på nytt införa ett obligatoriskt fritidsbåtregister. Skälen är bl.a. säker identifiering, vilket underlättar övervakning, uppklarning av båtstölder och bättre underlag för myndigheternas planering. Många befarar kanske att registret kan komma att användas för beskattning. Ulrika Messing har dock förklarat att någon båtskatt kommer det inte att bli och det måste vi ju tro på. Å andra sidan visar erfarenheterna att politiska löften inte alltid har så lång hållbarhetstid.
I propositionen nämns att Sjöfartsverket i huvudsak finansieras av handelssjöfarten. Utvecklingen där har gjort att numera många farleder hålls istånd enbart för fritidsbåtarnas skull till en kostnad av 70 miljoner per år. Det antyds att fritidsbåtarna borde bidra på något sätt och dras en parallell till det som gäller för snöskoterleder. Man kan möjligen ana att tanken på att utnyttja båtregistret för att få in avgifter för sådana ändamål inte är helt främmande för propositionsförfattarna.
Som alla vet är begreppet "avgift" i politiska sammanhang inte glasklart definierad. Gränsen till "skatt" kan vara flytande. Blir det någon form av avgift, får man hoppas att pengarna går oavkortade till avsett ändamål.
Vår förening kommer förstås att bevaka den fortsatta handläggningen och så långt möjligt framföra våra synpunkter till utredningen. Bl.a. kommer vi att arbeta för att förslaget om generella hastighetsgränser tas upp.
Bengt Heilborn
2007-01-14: Gubbar i mitt minne: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Ånge garn å rumme: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Om Gryts skärgård: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Hänt i Grytsbygden Korta nyheter: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Litteratur: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Utredning om båtkörkort: Läs
berättelsen här.
2007-01-14: Nr 1 Maj 2006 Första sida: Gå
tillbaka här.