För en brukad och bebodd skärgård
med rent vatten och rikt biologiskt liv
i ett väl hävdat och med ömsint omtanke
bebyggt kulturlandskap.
Länsstyrelsen fastställde i stort det förslag om tillåtna
områden för vattenskoteråkning, som bl.a. vår förening
yttrat sig över.
Vi hade framför allt vänt oss mot att det skulle vara tillåtet
att köra skoter 300 meter på varje sida av farledslinjerna och
föreslagit en gräns på 100 meter, vilket gäller för
insjöar inklusive Vättern. En zon på 600 meter betyder i
praktiken fritt fram i våra skärgårdsfarleder.
Under den gångna sommaren har vi som uppehåller oss kring Barösund, inte märkt av så värst många skotrar, men man kan förmoda att de som bor längs tillåtna utfarter som från Gryts Varv plågats av företeelsen i högre grad. Enligt sin broschyr har varvet t.o.m. arrangerat en särskild "vattenskoterns dag". Det är illavarslande.I en annons från en skoterförsäljare ser man en skoter i full fart under rubriken " Vassast i viken ". Kul för alla andra i den viken.
Som tidigare rapporterats är EU-kommissionen inte glad över att den svenska regeringen infört vissa restriktioner mot skoterkörning. Frågan har nu hamnat i EG-domstolen genom att Luleå Tingsrätt begärt vissa besked därifrån. Det dröjer sannolikt något år innan vi kan få utslag från domstolen. Några länder bl.a. Tyskland och Österrike har i alla fall uttalat sitt stöd för att medlemsländerna själva skall kunna besluta i denna fråga enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen.
Den trafikpolitiska proposition (som även kommer att behandla sjötrafik) som skulle ha lagts fram i maj, sägs nu komma först i december. Näringsdepartementet läcker inte ett ord om innehållet, men en inte alltför djärv gissning är att man vill tillsätta en utredning med direktiv att ta upp frågan om kompetensbevis och åldersgräns för att framföra snabba fritidsbåtar.
Ett sådant förslag får säkert stöd av en bred
riksdagsmajoritet. Detta framgår av inlägg i riksdagsdebatter
från medlemmar i trafikutskottet. Alla utom moderaterna är i
olika grad positiva. Moderaterna kan dock tänka sig en åldersgräns.
Statsrådet Ulrica Messing har sagt att den gräns på 16
år, som gäller för snöskoterkörning, skulle kunna
vara lämplig också på sjön. Egentligen är det
svårt att förstå att en så självklar fråga
måste bli föremål för en stor utredning, men så
fungerar systemet
Däremot har frågan om generell hastighetsgräns inte kommit fram i debatten, men kan tas upp i den kommande propositionen. Som framgår på annan plats har föreningen skriftligt uppvaktat de fem ledamöter i utskottet, som varit särskilt aktiva i fritidsbåtfrågor.
Slutligen kan nämnas att vi genom brev från statsråden Messing och Sommestad fått bekräftelse på att föreningens synpunkter åtminstone noterats på högsta ort.
Beng Heilborn
2006-04-16: Greve Mörner: Läs
berättelsen här.
2006-04-16: Vattenskotrar och båtkörkort: Läs
berättelsen här.
2006-04-16: Skogen vid kusten: Läs
berättelsen här.
2006-04-16: Huset på Udden: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Litteraturtips: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Glimtar av skärspråk: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: En skärbondes dagbok: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Vad betyder Harstena?: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Sommarens begivenheter: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Käre Medlem!: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Gryts Hembygdsförening: Läs
berättelsen här.
2006-04-17: Notiser: Läs berättelsen
här.
2006-04-17: Nr 2 December 2005 Första sida: Gå
tillbaka här.